Předplatit časopis Finmag

ROBE září na světové scéně už 30 let. Poptávka je obrovská, nestíháme, hlásí firma z Valašska

Marie Urubková
Marie Urubková
5. 7. 2024
 36 342
BrandInsight

S nadsázkou jí říkají valašský Apple. Firma ROBE lighting vyrábí světla, bez kterých se neobejdou ani velká světová show. V záři jejích produktů vystupují přední hvězdy jako kanadská zpěvačka Céline Dion nebo kapela Metallica.

ROBE září na světové scéně už 30 let. Poptávka je obrovská, nestíháme, hlásí firma z Valašska
Světla, bez kterých se neobejdou ani velká světová show / Zdroj: Tomáš Škoda

Kulatá sklíčka, která svým tvarem a velikostí připomínají staré skleněné diapozitivy, jen místo obrázků je na nich laserem vypálený vzor. Zatavená do kovové matrice tvoří takzvané gobo, tedy projekční šablonu. To je jeden z dílů, které vznikají pod rukama pracovníků z dílny D34, nejmodernější linky společnosti ROBE lighting ve Valašském Meziříčí, jež se věnuje výrobě světelné techniky.

„Žádný živý vstup se neobejde bez světel a dá se říct, že na každém pódiu na světě se najdou i ta naše. Ze světel BMFL, která jsme uvedli na trh před 12 lety, se stal okamžitě lovebrand. Někteří designeři si siluety těchto reflektorů nechali dokonce tetovat na kůži,“ vysvětluje marketingový ředitel firmy Pavel Němec.

ROBE lighting

Výrobce světelné techniky má centrálu ve Valašském Meziříčí a na trhu se drží už 30 let. Zaměstnává 900 lidí na Valašsku a v Karviné, dalších sto na pobočkách v USA, Velké Británii, Singapuru, Spojených arabských emirátech, Francii a Německu. Profesionální světla různých typů a velikostí nacházejí využití na venkovních jevištích, v koncertních síních, televizních studiích, divadlech a jinde. Jejich cena začíná na částce 1 800 eur (přes 45 tisíc Kč), nejdražší modely vyjdou na více než 10 tisíc eur (přes čtvrt milionu Kč). Firma vlastní značky Anolis, Avolites, Artistic License a LSC Control Systems. V roce 2023 činil obrat ROBE 4,1 miliardy korun.

Moderní verze světla iFORTE je podle něj ještě vyspělejší. Nabízí totiž vychytávku, která je lákavá hlavně pro společnosti vydělávající na pronájmu techniky. Její LED zdroj Transferable Engine funguje podobně jako pytlík do vysavače, dá se vyměnit a životnost dokáže prodloužit až o několik let, přičemž světlo lze využít několika způsoby. Stojí přitom jen pětinu ceny původního modelu.

„Nijak tím netratíme. Poptávka po světlech je tak obrovská, že ji nestačíme nasytit,“ dodává manažer. Jak připouští, firma stále čelí dotazům, zda by mohla sama půjčit světla na koncerty a různá show, ale ROBE lighting je pravidelně odmítá s tím, že je „jen“ výrobce. A co vyrobí, to zase prodá. Loni utržil světový kolos s valašskými kořeny 4,1 miliardy korun, letos už cílí na 4,5 miliardy.

Světla míří do celého světa

Na první pohled to zní skoro až neuvěřitelně. Čtyřmiliardový byznys se světelnou technikou se rozjížděl doma v garáži – a ve dvou lidech. V roce 1994 si dýdžej Ladislav Petřek sestavoval aparaturu pro své hudební produkce sám, po domácku. Techniku si tehdy vozil z Německa společně s kolegou Josefem Valchářem. Brzy ale přišli na to, že jsou sami schopni vyrábět světla v daleko lepší kvalitě.

Ukázka nasvícené scény pomocí světel české firmy ROBE

Nasvícená scéna světly ROBERobe lighting

První zakázky získali na veletrhu v Německu a ty jim pomohly rozjet byznys, o kterém se jim do té doby ani nesnilo. Z garáže v Prostřední Bečvě přesunuli výrobu nejprve do rodinného domku v Hážovicích poblíž Rožnova. Když jim byl také malý, nastěhovali se do bývalých prostor firmy Loana ve Valašském Meziříčí. V roce 2005 tam pak ještě přikoupili někdejší Delta pekárny a dnes už pomalu zabírají celou kilometr a půl dlouhou Palackého ulici.

V centrále o rozloze 75 tisíc metrů čtverečních našlo práci 800 zaměstnanců a další zřejmě ještě přibydou. Majitelé firmy nadále investují do rozvoje, který ROBE lighting v následujících letech čeká. Uprostřed areálu nyní vzniká rozsáhlý centrální sklad, stavbu dělníci dokončí za rok. Modernizovat se bude i tamní vývojové centrum, další výrobní hala by mohla vzniknout v sousedním areálu ČSAD, který se firmě podařilo odkoupit na začátku roku.

„Rekultivujeme brownfieldy a starým objektům dáváme novou tvář. Jediné, co nám dosud brání v propojení celého areálu, je Ovocentrum,“ ukazuje Pavel Němec na menší objekt patřící jiné firmě. Připomíná, že před čtyřmi lety přikoupila společnost také velkou halu v Karviné, kde jsou aktuálně v provozu tři výrobní linky. V Meziříčí je jich dnes už šest.

Padesátka typů světel ROBE míří prostřednictvím distribuční sítě do více než 110 zemí světa a poptávka po českých světlech neustále roste. Tuzemsko přitom tvoří v rámci celosvětového prodeje pouze půl procenta obratu, většinu výrobků tedy ROBE směřuje do zahraničí, primárně do šesti poboček, které má v USA, Spojených arabských emirátech, Francii, Německu, Velké Británii a Singapuru. Další části řetězce tvoří distributoři, dealeři a rental společnosti, které jsou ve styku s koncovým zákazníkem nejčastěji.

Zatímco na Západě chtějí spíše nové zboží, second hand technika stále nachází využití například v menších klubech jinde ve světě. „Světlo vyrobené v roce 2000 najdete někde na Bali na diskotéce, ale stejně tak u nás, v šenku Zavadilka pod Pustevnami. Stále funguje,“ doplňuje Němec.

Loni měla firma problém s dodávkami. Protáhly se i na šest měsíců, což je oproti dřívějším šesti týdnům dost rozdíl. Rozšiřování výroby je pro ROBE nyní jednou z priorit.

Trochu punku zůstává

V ROBE nemají odpolední ani noční směny, což vítají outdooroví nadšenci mezi zaměstnanci. Těch žije totiž v Beskydech stále dost, a tak jim směny od šesti ráno vyhovují. Žádná přísná pracovní pravidla u linky také nepanují. Zaměstnanci si povídají, někteří mají na uších sluchátka.

„Někde v ROBE zůstává trochu punku. Díky zákazníkům, kteří si občas přejí nějaké vychytávky a změny, nejsme schopni být stoprocentně procesně řízeni, protože by nás to byznysově zabíjelo,“ vysvětluje manažer Němec. „Naplánovaný výrobní program ale máme až do listopadu,“ doplňuje mistr dílny D34 Ladislav Dybala.

Dybala právě dohlíží na montáž jednoho z nejsložitějších světel, které vyrábějí. Modelu iFORTE vyrobí ve Valašském Meziříčí 600 kusů měsíčně a kolem osmi tisíc ročně. Je to jako malý počítač. Nejprve vidíte jen jeho konstrukci, tedy kovové torzo, do kterého mechanici plní moduly: LED zdroj, chladicí modul, řídicí jednotku, a pak optické komponenty, které jsou softwarově řízené.

„Trendem je mít techniku v IP verzi. I díky silikagelovým trubicím přežije toto světlo extrémní vedro, chlad nebo déšť,“ popisuje Němec. V momentě, kdy je vyrobené, přechází na takzvanou oživovnu, další kontrolou projde v záhořovně, kde v extrémních podmínkách svítí 24 hodin nepřetržitě.

Na světové špičce

V počtu patentů a inovací jsou Valaši světovou jedničkou. Do vývoje ročně tečou desítky milionů korun. Na šesti nových modelech světel tady aktuálně pracuje čtyřicítka hardware a software inženýrů, kterým je k dispozici další dvacetičlenný tým. K těmto zaměstnancům se ale už nedostaneme. Konkurence totiž nikdy nespí a firma ROBE má navíc špatné zkušenosti s plagiátorstvím čínských podniků.

Věděli jste, že v Česku vzniká světelná technika světového významu?

Zatímco vývoj jde dopředu mílovými kroky, některé věci se nemění. Na „živém vjemu“ staví firma byznys celých 30 let a za tu dobu přivítala ve svém showroomu nejednu světovou star a její tým – Metalliku, Céline Dion, Kings of Leon a řadu dalších.

ROBE se vyšvihla až na vrchol pomyslné „světelné“ pyramidy a kvůli velké konkurenci by bylo snadné z ní spadnout. Valaši si ale udržují technologický náskok a mají plány na rozvoj. Přijmout chtějí dalších sto lidí do výroby, budoucí generaci zaměstnanců si navíc vychovávají ve školách.

Ambice téhle české firmě tedy rozhodně nechybějí.

Máte snad tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme!

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je ROBE

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
30
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Marie Urubková

Marie Urubková

Editorka regionálního Deníku a redaktorka Magazínu Patriot. V médiích působí od roku 2007. V minulosti spolupracovala s regionální televizí TVS, vyzkoušela si práci tiskové mluvčí města. Pohybuje se v... Více

Související témata

BrandInsightfirmyhudbainvesticeKulturaprůmyslová výrobaRobe lightingsuccess storysvětlotechnikatechnologické firmyzábavní průmysl

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo