https://www.finmag.cz/ekonomika/458388-pozitivni-efekt-hokejoveho-silenstvi-trzby-obchodniku-v-cesku-raketove-vzrostly
Pozitivní efekt hokejového šílenství: tržby obchodníků v Česku raketově vzrostly
Medailové boje na hokejovém mistrovství významně zvýšily tržby českých obchodníků. Vyplývá to z čerstvých dat analytické služby studie Mastercard Spending Pulse, podle níž se například tržby za potraviny v době konání šampionátu zvýšily o víc než pětinu. Pozitivní efekt světového klání ovšem pocítily i restaurace či obchody s oděvy.
![Pozitivní efekt hokejového šílenství: tržby obchodníků v Česku raketově vzrostly](https://js.pencdn.cz/acimage/w1000-h650-c1/458397.jpg)
Že se pořádání velkých mezinárodních akcí ekonomice vyplácí, slýcháváme často. Málokdy jsou ale tato tvrzení opřená o tvrdá data a například v případě pořádání nákladných olympiád tahle premisa většinou dávno neplatí. K nedávnému hokejovému šampionátu ale data jsou, přináší je studie Mastercard SpendingPulse, která sleduje platby za nákupy v kamenných i internetových obchodech.
Studie jasně ukazuje, jaký příliv zákazníků zaznamenávali obchodníci po dobu konání mistrovství světa v ledním hokeji v České republice, tedy od 10. do 26. května. Jen v Praze, kde se k českým fanouškům přidaly stovky tisíc hokejových nadšenců ze zahraničí, vzrostly maloobchodní tržby (vyjma prodeje aut) v meziročním srovnání o 7,7 procenta, v kamenných prodejnách dokonce o 11,9 procenta.
„Šampionát přinesl výrazné ekonomické oživení ve všech regionech hostitelské země, především v sektorech spojených s pohostinstvím a maloobchodem. Úspěšná jízda domácího týmu za titulem mistrů světa navíc podpořila výdaje domácích spotřebitelů, především výdaje za potraviny a útraty v restauracích, v nichž se vysílaly zápasy,“ uvedla Natalia Lechmanová, hlavní ekonomka Mastercard Economics Institute.
Tržby obchodníků rostly prakticky ve všech sledovaných odvětvích. Například v prodeji oděvů meziročně o 15,1 procenta (u kamenných prodejen +17,4 procenta), v restauracích meziročně o 11,6 procenta, u potravin o 19,6 procenta. „V průběhu finálového víkendu 25. a 26. května, kdy domácí tým získal zlato, vyskočily tržby prodejců potravin v meziročním srovnání dokonce o 20,6 procenta,“ uvádí studie Mastercard.
O něco méně se pozitivní efekt projevil v Moravskoslezském kraji, kde zápasy šampionátu hostila Ostrava. Zde podle studie vzrostly tržby meziročně o 3,3 procenta, přičemž u prodeje oděvů to bylo 8,6 procenta (+11,2 procenta v kamenných obchodech), u ubytování o 15,2 procenta a tržby v restauracích zde zaznamenaly meziroční růst o 10,4 procenta.
„Výrazný nárůst spotřebitelských výdajů po dobu celého turnaje potvrzuje i naše dřívější zjištění silného růstu z doby zahájení MS v hokeji v Praze,“ připomíná Lechmanová.
Firma dodává, že zjištění vycházejí ze souhrnných údajů o prodejích uskutečněných v platební síti Mastercard v kombinaci s odhady objemů dalších forem placení (hotovost, šeky) vycházejícími z průzkumů. Využívaná data jsou plně anonymizovaná.
Jak moc můžou být právě data z platebních karet užitečná, ukázala i poměrně neobvyklá spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem v období pandemie covidu. Tehdy se Mastercard spojila s Českou národní bankou a dalšími veřejnými institucemi, aby poskytla aktuální informace o spotřebitelském chování. Pro centrální banku to byl významný posun v přehledu o tom, co se aktuálně na trhu děje.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Co se stane, když si do firmy pustíte AI. První studie ukazuje reálné dopady
Z nezaměstnaných podnikateli. Recept, který funguje, ukazují studie
Vězíme v pařátech čínského draka. Závislosti na Říši středu se musíme rychle zbavit
Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu
Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.
SPORTEM K BYZNYSU
Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem
BYZNYS JE HRA
„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu
Související témata
Související články