Předplatit časopis Finmag

Jacobs Douwe Egberts vsází v Česku na biopalivo HVO, uhlíková stopa se snížila o 90 %

Protext
Protext
17. 7. 2024
Tiskové zprávy
Jacobs Douwe Egberts vsází v Česku na biopalivo HVO, uhlíková stopa se snížila o 90 %
Zdroj: Protext

Praha 17. července 2024 (PROTEXT) - Jacobs Douwe Egberts (JDE), světový výrobce kávových produktů a čajů s továrnou ve Valašském Meziříčí, využívá od března tohoto roku pro přepravu svých produktů syntetickou naftu HVO. Jde o prémiové ekologické palivo nové generace, které se vyrábí čistě z odpadu, především z použitých rostlinných olejů. V porovnání s běžnou naftou má vynikající výsledky – snižuje emise CO2 až o 90 %, bez rozdílu ve spotřebě kamionů. JDE ve spolupráci s HOPI vyčlenilo celkem 10 kamionů výhradně poháněných HVO a v rámci distribuce kávových produktů je měsíčně tímto palivem stoprocentně pokryto přes 30 000 najetých kilometrů. Jde o další významný krok společnosti JDE spojený s efektivním využíváním udržitelných zdrojů a snižování uhlíkové stopy v dopravě.

Syntetická nafta HVO, neboli hydrogenovaný rostlinný olej, je novou generací biopaliv. Nevyžaduje žádné pěstování speciálních plodin, vyrábí se výhradně z odpadu – především z recyklovaných rostlinných olejů (primárně kuchyňského oleje), který by jinak neměl žádné další využití. Na rozdíl od první generace biopaliv tak na výrobu HVO není zabírána žádná nová půda, a nejsou třeba žádné lány řepky. Klíčovým rozdílem oproti klasické naftě je ekologický dopad – kromě snižování uhlíkové stopy o 90 %, omezuje emise pevných částic a uhlovodíků, oxidu uhelnatého a produkuje méně oxidů dusíků. Neobsahuje síru či cyklické uhlovodíky a má jednodušší chemické složení. Podstatnou výhodou HVO je také možnost dlouhodobého skladování po dobu několika let a bez jakýchkoli technologických nároků na úpravu vozidla jej lze bez komplikací využívat ve většině dieselových motorů, bez rozdílu ve spotřebě.

JDE plně využívá HVO pro přepravu kávových produktů ve spolupráci s dopravcem HOPI od března tohoto roku. Většinu distribuce pokrývají vyčleněné kamiony, které jezdí výhradně na HVO. Zbylou část logistiky kávových produktů, ke které je využito standardní nafty, kompenzuje JDE svému dopravci nákupem HVO na přepravu jiného zboží. „Rovných 100 % dopravních výkonů v rámci distribuce našich produktů v České republice je pokryto biopalivem HVO. Při využití tohoto paliva jsme také museli vzít v potaz vyšší cenu oproti běžné naftě, díky níž nám náklady na dopravu stoupají o 20 %. Převážily to však ekologické výhody, mezi kterými vyniká snížení emisí až o 90 % v porovnání s běžnou naftou. HVO je proto pro nás dalším důležitým mezníkem v cestě trvale udržitelného rozvoje a snížení emisí v dopravě. Věříme, že v rámci ochrany životního prostředí se staneme inspirací pro další firmy, které řeší distribuci svých produktů,“ upřesňuje Jan Hlaváček, Supply chain manager CEU Jacobs Douwe Egberts.

„Pro spolupráci s Jacobs Douwe Egberts jsme z naší flotily vozů vybrali deset kamionů značky Scania a Mercedes, ve kterých již několik měsíců využíváme výhradně HVO bez nutnosti jakýchkoli speciálních úprav na těchto kamionech. Díky tomu můžeme zanalyzovat rozdíly v jízdních i servisních parametrech našich vozidel oproti využití klasické nafty. Zatím jsme velice spokojeni, kamiony nemají zvýšenou poruchovost, na vozovce se chovají standardně a oproti běžnému dieselu zatím nezaznamenáváme vyšší spotřebu pohonných hmot. Naši řidiči si shodně pochvalují tišší chod motoru či vyšší výkon motorů kamionů. Distribuční síť stanic, které poskytují HVO, se pomalu rozrůstá. Pro naši logistiku využíváme čerpací stanici Eurowag v Jihlavě a nově i čerpací stanici v Jažlovicích přímo vedle našeho areálu,“ říká Richard Macek, Own Fleet manager ve společnosti HOPI.

Jacobs Douwe Egberts dlouhodobě podporuje aktivity spojené se snížením dopadu výroby na životní prostředí. V továrně ve Valašském Meziříčí například vyvinula systém efektivního využívání zbytkového odpadu. V tomto roce zajistí továrna až 100% využití odpadu z kávy s příměsí obalů pro další zpracování v nedaleké bioplynové stanici pro výrobu elektřiny do veřejné distribuční sítě. Až na 50 % letos stoupne využití odpadu z filtračního papíru, který je místo spalování recyklovaný pro výrobu foukané izolace k zateplování budov. Od začátku minulého roku nakupuje továrna 100 % certifikované elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jedním z dalších realizovaných plánů v továrně byla náhrada jednorázových plášťů pro návštěvy a externí firmy za pláště pratelné. Pracuje se například také na náhradě plastových kelímků, kterých se v továrně ročně spotřebovalo až 250 000 kusů.

 

Jacobs Douwe Egberts (JDE) je druhým největším výrobcem a distributorem kávových produktů na tuzemském trhu. Do jejího portfolia patří celkem 21 celosvětových i regionálních značek a působí ve více než 100 zemích světa. V České republice a na Slovensku patří do produktového portfolia Jacobs Douwe Egberts značky: Jacobs, Dadák, Douwe Egberts, L´OR, a Tassimo, dále čaje Pickwick. Továrna ve Valašském Meziříčí je jedním z klíčových specializovaných center pro výrobu kávových specialit a vyváží produkty do 23 zemí světa. JDE je součástí JDE Peet’s, největší světové společnosti zabývající se kávou a čajem, se sídlem v Nizozemsku.

HOPI Logistics

HOPI Logistics je přední poskytovatel komplexních logistických služeb ve střední a východní Evropě, specializující se na FMCG segment. Skladové kapacity společnosti zahrnují více než 500 000 m² skladových prostor v 14 lokalitách, které podporují všechny teplotní režimy od -25 °C do +25 °C. HOPI Logistics spravuje flotilu přes 500 vozidel a nabízí širokou škálu služeb včetně mezinárodní přepravy, skladování, balení a etiketování. Firma se pyšní svou vysokou úrovní zákaznické péče, spolehlivostí, důrazem na udržitelnost a neustálým sledováním a implementací nejnovějších technologických trendů, což jí zajišťuje vedoucí postavení na trhu 3PL v regionu CEE.

 

Zdroj: EMC

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

 

„Články označené PROTEXT přebíráme ze stejnojmenné služby agentury ČTK, nejsou součástí redakčního obsahu webu Peníze.cz. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a nese odpovědnost za její obsah. ČTK v podmínkách služby uvádí, že nezveřejní informace, které by byly v rozporu se zákonem nebo by mohly být způsobilé porušit práva třetích osob na ochranu osobnosti, případně jiná zákonem chráněná práva třetích osob.“

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Sdílejte

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo