Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Zakládáte firmu? Nepodceňujte prezentaci, název a logo můžou být naprosto klíčové

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
10. 4. 2024
Jak začít podnikat

Skvělý produkt a byznysplán často nemusejí stačit. V seriálu Jak začít podnikat si dnes vysvětlíme, proč je tak důležitá (nejen) vizuální identita firmy. Jak tedy vybudovat dobrou a silnou značku a vyhnout se nejčastějším chybám?

Každý začínající podnikatel se dřív nebo později přizná k tomu, že strávil spoustu naprosto zbytečných hodin laděním vizitek (které nakonec dal dohromady čtyřem lidem a jeden z nich byla maminka). Přesto jsou názvy, značky a vizuální prezentace pro úspěch na trhu naprosto klíčové.

Jako u všeho i tady platí, že skvělá forma nezachrání mizerný obsah, ale mizerná forma může skvělý obsah nenávratně pohřbít. Proto se dnes podíváme na budování značky a nejčastější chyby, kterých se začínající podnikatelé dopouštějí.

Příběh a jeho prezentace

Storytelling je v moderním marketingu extrémně důležitý. Zákazníci si totiž ze záplavy v podstatě totožných produktů vybírají ten, který jim přináší největší hodnotu. Dělá váš podnik něco unikátního? V tom případě přijde velmi brzy někdo, kdo to okopíruje a nabídne skoro stejnou funkci, navíc nejspíš za méně peněz. V takové chvíli je dobře vybudovaná značka s propracovaným autentickým příběhem tím, co firmu zachrání a přinese zákazníkům hodnotu, za kterou budou ochotní zaplatit.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Samotný příběh by proto měl být součástí celé značky a její prezentace a je potřeba na něm dlouhodobě systematicky pracovat. Propojit ho s hodnotami celé firmy i osobními postoji a potřebami zákazníků.

V obrovské nabídce jsou podniky bez dobře vybudované značky odsouzené k přehlížení, a nakonec i k zániku. A dobře vybudovaná značka je vždy postavená na příběhu.

Branding a budování značky

Značka je to, co vám zůstane, když shoří továrna. Značky však mají různé úrovně a jejich používání by mělo být pro zákazníka přehledné a logické. Proto je dobré uvažovat o názvech a značkách z dlouhodobějšího pohledu.

Jak začít podnikat

Finmag.cz přináší sérii textů nazvanou Jak začít podnikat. Věnuje se tématům předcházejícím rozjezdu úspěšného byznysu, nastavením jeho životaschopnosti i myšlenkovým postupům, které by u startu žádné firmy neměly chybět. Od nápadu samotného až třeba po to, jak ideálně najít a oslovit investory. A pokud už podnikáte, nezoufejte: paralelní série textů Jak na podnikání poradí i vám.

Bude podnik chtít spojovat firmu s produkty? Bude používat produktové řady? Bude spravovat více značek? Bude značka obsažená v nějaké podobě v názvu produktu? Na všech úrovních značky platí, že by měl být její název snadno vyslovitelný a mělo by být možné ho zapsat ve standardních znakových sadách.

Na pomyslném vrcholu stojí firma. Tedy název a vizuální prezentace podniku jako celku. Název podniku by měl odpovídat zaměření, ale neměl by omezovat budoucí expanzi. Když pojmenujete celou firmu po jednom produktu a budete chtít rozšířit portfolio, dostanete se do problémů. Vhodnou volbu firmy je potřeba ověřit – jsou k dispozici domény? Je jméno jedinečné? Nebude se zákazníkům plést s jiným podnikem? Neznamená název v jiné řeči třeba vulgaritu? Na tuto nedůslednost někdy doplatí i opravdu velké podniky a svou zkušenost s krásami českého jazyka má třeba IKEA, která svůj hnědý koberec s názvem Hoven nabízela ve výprodeji.

Někdy se problémy objeví až s odstupem, když chce firma expandovat a daří se jí. Proto je dobré ověřit jedinečnost nejen na lokálním trhu, ale také v zahraničí. Hezkým příkladem jsou společnosti Siko koupelny a Sika CZ, které navíc používají velmi podobnou barevnou paletu. Naštěstí cílí na trochu jiné zákazníky, takže jsou záměny méně časté.

Většinou je ověření velmi jednoduché – stačí zadat název do nejdůležitějších vyhledávačů v anonymním okně a sledovat, co se stane. Název firmy je také možné ověřit na portálu Justice.cz a informace o dostupnosti domény nabízí například web Active24.

Pokud má podnik v nabídce širokou škálu produktů, může být žádoucí je sdružovat do produktových řad a prodávat je zákazníkům provázaně, protože se navzájem doplňují a cíli na stejný segment trhu. Tento přístup je typický u domácích potřeb, kosmetiky, potravin, ale také nářadí nebo profesionálního vybavení pro firmy. Značka produktové řady signalizuje i určitou cenovou hladinu a „příbuznost“ produktů. Příkladem jsou Opavia Zlaté, kam spadá několik různých verzí sušenek.

Někdy je dokonce cílem úplně potlačit firmu a komunikaci zacílit výhradně na produkty nebo produktové řady. Málokdo tak ví, že kosmetika Dove, čaje Lipton a zmrzliny Magnum patří pod koncern Unilever.

Logo a logotyp

Velkou kapitolou ve vizuální prezentaci je logotyp, případně logo. Zatímco logotyp je graficky ztvárněným názvem značky, logo je pouze obrázek, obvykle bez dalších písmen nebo textu.

Ke tvorbě loga si přizvěte profesionály a nebojte se nesouhlasit a upravovat. Logo musí ladit s příběhem, oborem podnikání, zaměřením společnosti a jejími plány do budoucna. Navíc je složité ho později měnit, zvlášť když už se dostane do povědomí zákazníků. Logo by mělo být jednoduché, ale současně jedinečné a jeho výslednou podobu je vždy vhodné ověřit proti registru ochranných známek, aby nedošlo ke zbytečným nepříjemnostem.

A jaké zvolit barvy? Na téma psychologie barev u značek byly vytvořeny nejrůznější studie. Zákazníci mají barvy spojené s různými pocity, dojmy a představami a rozhodně není od věci se s nějakou typologií barev předem seznámit, přístupů je ale víc. Nejlepší je proto zeptat se na názor cílového zákazníka a dát i na vlastní instinkt – právě v něm se nakonec autenticita značky projeví nejlépe.

LogaThe Logo Company

Každá firma by měla mít k dispozici design manuál, kde jsou jasně stanovená pravidla pro používání loga, barev, nápisů a dalších vizuálních prvků.

Jde to i bez značky

I když to možná zní po těchto radách a návodech trochu zvláštně, značka není jedinou cestou a jde to i bez ní. Celá řada malých i větších výrobních podniků vyrábí produkty na zakázku a o značku a marketing se stará až ten, kdo si výrobu objednal.

Pro velké maloobchodní řetězce je také typické, že mají vlastní značky a produkty pro ně vyrábí dodavatelé, kteří jim na trhu konkurují vlastními produkty. O této strategii konec konců mluví i Jan Zeman, majitel biopekárny Zemanka, která vyrábí své produkty i pro privátní značky velkých českých řetězců.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

brandbyznysfirmyJak začít podnikatpodnikáníznačka
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo